zondag 21 juli 2013

Theorie van het toeval

http://montanaron.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/09/TurkeyDance_3863.jpg 
De interessantste figuur die ik ben tegengekomen in Amasra is Hakan Han. Anderen verslijten hem voor gek, waarschijnlijk is hij in de war. Hij heeft een lange baard, heeft dreadlocks, draagt een heel kort broekje en bijna geen slippers. Hij heeft een ironische blik in de ogen en schiet zo nu en dan in een aanstekelijke lach waarbij hij zijn magere lichaam naar voren en omhoog beweegt. Als het een zwerver is dan is het een gewassen zwerver. Hij praat Engels met een cockney accent en spreekt aardig Duits voor zover ik dat heb kunnen horen. Hij is constant dingen aan het opschrijven in zijn boekje. Ik vraag wat hij schrijft en hij legt me uit dat hij bezig is zijn ‘theory of coincidence’ uit te werken. Kort gezegd is dat volgens hem ‘destiny combined with dancing'. Hij mag dan in de war zijn, ergens in hem schuilt een genie.
Toen ik hem later weer tegen kwam vroeg ik hem hoe het kwam dat hij zo goed Duits sprak. 'De kennis van het Duits zat al in mij voordat ik geboren werd. Ik ben het resultaat van een experiment. Het is gelukt door radioactief sperma in te brengen bij mijn moeder. De kunst die ik maak, zou je moeten zien, het is het hoogst haalbare in dit universum. Maar dat gaat u allemaal niets aan. Ich soll dich vernichten, oder sie vernichten mich.'
Toen wist ik zeker met een genie te maken te hebben.