vrijdag 22 maart 2013

Enveloppe

Gisteren ben ik op bezoek geweest bij de chief van Suame. Suame betekent zoiets als 'laat mij dit dragen'. Traditioneel levert de Suame chief de dragers van de koning. Zij droegen de koning het slagveld op in tijden van oorlog. Vandaag de dag wordt de koning alleen nog gedragen bij traditionele gelegenheden. In het paleis van de Suame Chief hingen drie oude draagmaanden. Kilometers lang werd de koning soms gedragen zei de chief. soms vele dagmarsen lang. De ceremonie bij de chief verliep niet geheel vlekkeloos. Ten eerste begon ik veel te snel met uitleggen wat ik daar kwam doen. Eerst moest ik iets van het huis genieten. Er kwam een fles jenever op tafel. Gelukkig werd er bij gezegd dat je ook mocht weigeren als je nog meer op het programma hebt staan. Mijn begeleider Desmond begon te praten terwijl hij nog zat, dat mocht ook niet, hij moest gaan staan. Toen ik uiteindelijk mijn fles jenever overhandigde, zoals dat hoort, bleek ik het verkeerde merk te hebben gekocht.Uiteindelijk werd het toch nog gezellig. Dat kwam door mijm enveloppe met geld.