maandag 31 oktober 2011

Trends

 

Het bericht over een niet nader te noemen popartiest dat hier eerder stond heb ik verwijderd op verzoek van drukker Peter Bongers. Waarom het precies geheim moet blijven is onduidelijk en ergens ook wel fascinerend. Waar zijn ze bang voor? Je zou zeggen dat het extra reclame is voor het boek waarin fans een pagina kunnen kopen. Peter Bongers heeft ook nog met z'n opdrachtgever in Nieuw Zeeland gemaild over de kwestie. Ook de opdrachtgever wil het liever geheim houden. Tja, ik ben bang dat het roddelcircuit reeds opgang is gebracht en de pers uitgebreid speculeert over dit project.


zondag 30 oktober 2011

Hoela-hoep





In verband met een presentatie die ik dinsdag zal geven op Eelde Airport over 'de kunst van het reizen', was ik opzoek naar afbeeldingen op internet. Ik trof onder meer bovenstaande foto aan die rond 1930 genomen is. Al in 1922 duikt deze motorfiets met een wiel op, maar die heeft het blijkbaar nooit op grote schaal gered. Jammer want ik vind het wel een sierlijk voertuig. Het is eigenlijk een vorm van gemotoriseerd hoela-hoepen.

zaterdag 29 oktober 2011

Koepeltje

 
Gisteravond heeft zich in Delft de museumnacht voltrokken. Ik ben bij een diner geweest waarbij gekookt was met onkruid. Echte bewijzen hiervoor heb ik niet gevonden. We waren met zijn drieën om te vergaderen over onze plannen voor een buslijn in Accra.Vergaderen is inmiddels een eufemisme geworden voor een avondje bier drinken. Een vrouw naast mij aan tafel zei: 'Zoals jullie met elkaar praten, ik zou een glazen koepeltje over jullie heen willen zetten, dan kan het zo als kunstwerk in een museum.'

 

donderdag 27 oktober 2011

High Visibility


Vanavond troffen we onze Albert Heijn in staat van ontbinding. 
Overal liepen mannen in 'high visibility jackets' rond. Het verkeer werd omgeleid, grote vrachtwagens reden af en aan. Twee mannen met helmen op vervoerden een gevaarte dat leek op een kassablok (kassa inclusief counter). 'De AH wordt verbouwd en is wel twee weken dicht', zei een van de bouwvakkers.
Boodschappen doen zat er niet in. Op het terras van café Banka hebben we de werkzaamheden gevolgd. Vreemd genoeg konden we vanavond om half negen, met jassen aan, prima buiten zitten. Let wel, zonder terrasverwarmer. Terwijl om ons heen de Albert Heijn werd ontmanteld nuttigden wij een stoofpotje met vis en een herfstachtig Amstel-bokje.

woensdag 26 oktober 2011

Babbeltruc




In Den Haag trof ik een brief van de politie op de mat. In de brief wordt opgeroepen informatie te verschaffen over een vorm van oplichterij die bekend staat als de babbeltruc. Twee vrouwen tussen de 22 en 25 jaar babbelen zich schijnbaar bij oude vrouwtjes naar binnen en ontvreemden dan geld uit de woning. Ik heb mezelf ook wel eens bij een oud vrouwtje naar binnen gebabbeld. Uiteindelijk kwam ik met een grote cactus weer naar buiten. Maar dat was met haar medeweten. De cactus had ik geadopteerd. Nu hoop ik niet dat het damesduo met hun oplichterij de markt verpest. Ik wil de babbeltruc nog vaker toepassen namelijk. Met de beste bedoelingen uiteraard.

dinsdag 25 oktober 2011

Perspectief

 
Volgens Rem Koolhaas is de ethische realityshow een mondiale trend. Australiërs die tegen migratie zijn, reizen mee met vluchtelingen. Aan het einde van de reis zijn ze juist voor versoepeling van de immigratiewetten van hun land. De BBC heeft iets vergelijkbaars. In Holiday Hijack worden nietsvermoedende toeristen net even buiten de muren van hun fijne beschermde compound geplaatst. Realityshows lijken daarmee een kritisch weg in te slaan, zegt Koolhaas, ze worden ingezet voor het goede. Of dat zo is, weet ik niet. Het lijkt me nogal voor de hand liggend dat wanneer je zelf de ontberingen van een vluchteling ervaart, je voor versoepeling bent. In elk geval, zolang de camera's draaien. De programma’s tonen aan dat er veel af te dingen is op ons moreel superieure standpunt. We bewegen ons altijd door een werkelijkheid die vanuit een veelheid aan perspectieven benaderd kan worden. Misschien is dat besef kweken bij mensen, inderdaad 'het goede'.

maandag 24 oktober 2011

Verleiding


 
Vanmorgen heb ik krentenbollen gehaald uit de broodautomaat. Niet dat ik verlegen zat om brood, integendeel, ik had keurig boterhammetjes gesmeerd. Roggebrood met kaas. Ook had ik nog een haring bij me, die zat in een plastic zak.Toch heeft de broodautomaat me verleid. Ik wist niet dat er eentje bij ons in de buurt zat, ze zijn niet bepaald dicht gezaaid. Toen ik de broodautomaat zag, smolt mijn hart en heb ik er wat muntgeld in gestopt. Vervolgens moet je eigenhandig het plastic schuifje openmaken om het brood eruit te halen. Daarna moet je het schuifje ook weer dichtdoen anders blijft de broodautomaat aandoenlijk piepen. Content met mijn krentenbollen ging ik naar mijn werk. Alwaar ik zo tegen het einde van de middag toch maar besloot een bolletje te proeven. Dat liep uit op een teleurstelling, want ze waren nogal droog. Vanavond fietste ik weer langs de bakker en toevallig stond de deur op een kier. Ik vertelde de eigenaresse over mijn aanvankelijke sympathie voor de broodautomaat en mijn teleurstelling die daarop volgde. Het restant van de het zakje hield ik hierbij als bewijs omhoog. ‘Ze hebben ingevroren gezeten,’ zei de bakkersvrouw, ’vandaar dat ze misschien wat droog kunnen smaken.’ Vervolgens kreeg ik natuurlijk een nieuw zakje krentenbollen. Zo gaat dat bij de buurtbakker.

zondag 23 oktober 2011

Occupy



Rustige nacht voor Occupy-demonstranten Groningen


Vandaag ben ik gaan eten in Da Vinci. Mijn tafelgenoten waren twee leden van de Aio-toren, twee buitenlandse phd studenten, die net als ik vandaag aan het  werk waren in de Rode Weeshuisstraat. Het was een aangename avond en we hadden het over de 3 tenten die de Occupy Groningen beweging representeren op de grote markt. Ik sprak daar een travestiet die acht jaar torenwachter is geweest op de martinitoren en ook meteen maar vertelde dat hij ‘het’ had gedaan in de piek van de toren. De travestiet was in werkelijkehid een hermafrodiet, legde hij/ zij uit:  Letterlijk geboren met twee geslachten. Hij/zij was overigens een omstander en maakte geen deel uit van de Occupy beweging. Na mijn verslag van deze ontmoeting zei een van de tafelgenoten dat hij een ober leuk vond die telkens voorbij kwam. Dat werd vervolgens een 'running gag' en mijn andere tafelgenoot moedigde hem aan de ‘bus boy’ te roepen.
‘Zou je willen dat hij een pizza thuis bezorgt?’ deed ik ook een duit in het zakje.
‘Volgens mij wil hij dat ook wel’, wijzend naar mijn andere tafelgenoot. Er viel, naar mijn gevoel, een pijnlijke stilte. Om de boel enigszins te redden zei ik: ‘Ja, dat zouden we allemaal wel willen, een huisbezorgde pizza van deze jongen.’
Niemand zou op die manier voor het blok gezet moeten worden, vind ik. Zeker niet tijdens het nuttigen van een pizza in een druk bezocht restaurant. In zulke gevallen praat ik er het liefst overheen. Misschien was dat niet nodig. 

zaterdag 22 oktober 2011

De Vijand

 



Op het platteland staan dikwijls kleine opstellingen langs de kant van de weg waar tegen betaling van een klein bedrag een seizoensgebonden landbouwproduct meegenomen kan worden. Menigmaal zagen we lege kratten en dan werden we overvallen door een gevoel van melancholie en spijt dat we te laat waren. Bij Donderen hadden we geluk, er stond een krat met stoofperen langs de kant van de weg, gratis meenemen. Ze waren wat misvormd en daarom wellicht onverkoopbaar. We hebben er een stuk of tien meegenomen, daarna was ons mandje vol. Bij Paterswolde stond ik op het punt een landgoed in te fietsen terwijl de lieve G bij een bord controleerde of we er ook weer uit konden komen. Bij dat bord raakte ze in gesprek met de vijand. Behulpzame mensen in wandeluitrusting. Mensen die zeggen dat je niet op de fiets door het landgoed kan. Niet omdat het niet zou kunnen, maar omdat het niet mag. De vijand was zelf met de auto gekomen, uiteraard. De lieve G had zich ermee ingelaten en nu was het te laat om gespeeld naïef en onwetend door het natuurgebied te fietsen. De vijand had gewonnen en wij keerden huiswaarts met misvormde stoofperen. Die hebben we gekookt in rode wijn met suiker, kaneel, rozijnen en een rode peper. Het had genoeg pit om alle tegenslagen weer te vergeten.

vrijdag 21 oktober 2011

Worst


  
'We lose our nation to Moroccan scum who go through life while abusing, spitting and molesting innocent people.' Dit is een citaat van Wilders uit het manifest van de idealistische moordenaar Anders Breivik. Breivik had Wilders niet goed begrepen, zo beweert de politicus. Dat klinkt ironisch, want hoe moet je Wilders dan wel begrijpen? Als er geciteerd wordt, weet je vrijwel zeker dat het de bedoeling is dat de citaten de ideeen van de spreker gewicht moeten verlenen en wellicht een historische lading. Soms maakt het dingen duidelijk, veel vaker ontstaat er verwarring. We kennen natuurlijk Balkenende’s beroemde oproep om wat meer VOC mentaliteit te tonen. Dat was dan wel geen citaat, maar wel een historische verwijzing. Ook dat was onbedoeld ironisch want als we ergens geen gebrek aan hebben dan is het wel VOC mentaliteit. Bij de VOC heerste namelijk net zo goed als vandaag een kapitalistische graaicultuur. Tijdens de herdenking van de aanslag op Hitler (20 mei 1944) sprak hij in 2004 in Berlijn over  Graaf von Stauffenberg als een Europese held en redder van het Europese rijk.  Ook dubieus want Von Stauffenberg droomde van een groot heilig rooms rijk. Mark Rutte citeert om de haverklap uit Tocquevilles reisverslag over de jonge Amerikaanse democratie. Daarmee wil Rutte aangeven dat ook hij een reiziger is die vergezichten voor Nederland schetst. De laatste politicus die we kunnen  noemen als het om excentrieke verwijzingen gaat, is Piet Hein Donner. Hij citeerde onlangs met instemming Bismarck:  'Hoe minder de mensen weten hoe worst en wetten worden gemaakt, des te beter slapen ze'. Bij Donner weten we zeker dat hij geen miskleun maakte en precies wist wat hij deed. Donner is net als Bismarck een realpolitiker, hij zal met iedereen regeren als het zo uitkomt. Bovendien weet hij wat goed voor ons is. Gaat u rustig slapen, de worst wordt voor u gemaakt.


woensdag 19 oktober 2011

Betovering


http://www.guess-what-i-have.com/Upload/Users/micha/collections/233_ajdabitr.jpg 
Op 6 oktober 2011 drukte het NRC Handelsblad een verkorte versie af van een lezing die Arnon Grunberg gaf op een symposium over wetenschapsfilosofie in Leiden onder de titel; Zonder gevaar geen verleiding. Er stond een treffende passage in over kapitalistische transacties: 'Of ik een nieuwe tv, auto of huis nodig zou hebben is niet van belang. Het gaat erom dat ik mij heb laten verleiden en dat ik een offer breng, dat ik mijzelf wellicht diep in de schulden steek om een product aan te schaffen. Dat is de ware transactie, ik breng een offer in ruil voor de verleiding of beter gezegd voor het verleid- zijn. Het product zelf is neveneffect. De ware transacties in de kapitalistische economie vinden dus op een symbolisch niveau plaats. De overgave, dat is waar men voor betaalt.'

Vanavond heb ik online via de website van Holland Doc de documentaire Een Bitterzoete Verleiding van Monique Nolte gezien. Het gaat over verzamelaars van de speeltjes uit de chocolade eieren van Kinder Surprise (van het Italiaanse merk Ferrero Rocher). Er zijn speeltjes zo zeldzaam die compleet met wikkel gemakkelijk in hun eentje 4000 euro opleveren. Mensen rijden stad en land af om als eerste de juiste en complete series binnen te krijgen. Iemand in de documentaire zegt: 'Mensen die geen hobby hebben en toch iets met hun vrije tijd willen, gaan deze figuurtjes sparen omdat ze er leuk uitzien.' 
De verzamelaars van plastic speelgoedfiguurtjes hebben wat mij betreft het definitieve bewijs geleverd dat het product zelf niet ter zake doet. Een man rijdt zijn vrouw naar drie verschillende landen om  Kinder Surprise eieren te kopen vanwege de wikkels. Hij had gewild dat zijn vrouw een ander hobby had. Als hij dit zegt, kijkt de vrouw stuurs voor zich uit. Toch rijdt hij op een dag 700 km met haar rond. Mijn vraag is: Wat is de verleiding waar de man het offer voor brengt? Doet hij boete en gaat hij naar de hoeren? Of is achter het stuur zitten voor hem een manier om te verdwijnen?

dinsdag 18 oktober 2011

Tweestrijd

Dogging activities with apologies to Steve Bell 













Onlangs wees iemand me op de website Welingelichtekringen waarop zoals de titel doet vermoeden, allerlei wetenswaardigheden zijn verzameld. Het is de moeite waard er eens te grasduinen. Er is veel roddel te lezen zoals over  Mariko Peters die een geheim agent zou hebben verraden. Ook las ik een boekbespreking over een boek over Britse eigenaardigheden: Notes on a small island: The things that really make Britain great.

Een voorbeeld uit het boek over de Britten gaat over het fenomeen 'dogging': 'Britten recreëren bij voorkeur naast hun auto en op grote parkeerplaatsen. En een van hun seksuele afwijkingen is dat ze het liefst kijken hoe anderen seks hebben in hun auto, terwijl zijzelf ambivalent zijn ten opzichte van de daad. Ze denken: "Ik zou mee kunnen doen, maar dat geeft zo’n rommel, en ik heb net een schone broek aan." Maar ze denken ook aan wat ze bij hun kop thee gaan nemen.'

Ook interessant: wat hebben soldaten in hun rantsoen op missie in Afghanistan? Amerikanen M&M's, de Duitsers Stimorol-kauwgom, zo blijkt. De Italianen zijn geobsedeerd met hygiëne, die krijgen drie tandenborstels per maaltijd.
Lees meer.

maandag 17 oktober 2011

Lachen

Michael Marder, onderzoekend filosofieprofessor aan de universiteit van Baskenland, schrijft in de New York Times in de sectie' The Stone' (waar filosofen de actualiteit becommentarieren) over humor en de crisis. Hij begint met een voorbeeld. Republikeins presidentskandidaat Mitt Romney schijnt in Florida tegen een groep werklozen te hebben gezegd: ook ik ben werkloos. Hiermee refereerde hij aan zijn ambitie het hoogste ambt te bekleden. Mitt Romney is multimiljonair en de grap viel in slechte aarde. Toch adviseert Marder te blijven lachen:"Laughing at ourselves, at the various crises in which we find ourselves, means laughing at our weakness, the feeling of being overwhelmed by the future."
Het advies van Michael Marder is het advies van iemand die er warmpjes bij zit. "C’est la vie! is the secret motto of humor", schrijft Marder, maar hoe klinkt het als een investmentbanker dit zegt die net zijn bonus heeft ontvangen?
Er valt weinig te lachen en zeker niet om de grappen die Marder aanhaalt. Die zijn te suf voor woorden: "What’s the definition of optimism? An investment banker ironing five shirts on a Sunday evening."
Maar misschien heb ik het mis en is lachen toch de enige optie. Het systeem veranderd toch niet, zou je kunnen zeggen, dus kan je maar beter lachen. Het is dan echter wel de lach van een waanzinnige die lacht om zijn eigen ondergang.

zondag 16 oktober 2011

Lekker


Naar aanleiding van de protesten op Wall street die weer zijn afgekeken van de bezetting van het Tahrirplein in Cairo, worden ook in Nederland pleinen bezet (Beursplein en Malieveld). De ene demonstratie lijkt op de andere, maar vooral in het licht van wat zich het op Tahrirplein heeft afgespeeld, zijn het vooral vage echo's van iets dat we al ergens van kennen. Een vriend stuurde een artikel uit het architectuurblad OASE naar me op, geschreven door Kristiaan Borret en gepubliceerd in 2001. Hij geeft het voorbeeld van twee soorten demonstraties die werden georganiseerd na de bekendmaking van de wandaden van Dutroux. De een verliep traditioneel en eindigde bij het paleis van justitie, de andere betrof een groep motorrijders, en automobilisten die allemaal 40 kilometer per uur gingen rijden en daarmee tijdelijk een demonstratieve file tot stand brachten. De demonstratie eindigde bij een meubelboulevard. Deze actie heeft veel meer aandacht gekregen en heeft mensen letterlijk gedwongen bij de gebeurtenissen 'stil te staan'. Dit is wat ik mis op Wall Street, het malieveld en het beursplein; een effectieve en originele aanpak. Het Tahrirplein was nog effectief want de macht bevond zich ook in de stad. Maar wie demonstreert tegen Wall Street moet juist niet op Wall Street zijn, maar op het vliegveld of op de snelweg. Flits kapitaal is constant in beweging en dus moet je ook flits demonstraties hebben, die heel even ergens de economie platleggen. Wat dat betreft was de oproep van oud-voetballer Eric Cantona interessanter; haal allemaal jullie geld van de rekening om het systeem op te blazen. Uiteindelijk heeft de bevolking zichzelf hier alleen maar mee. De waarde van geld is een afspraak op basis van vertrouwen, wie dat vertrouwen opzegt staat met waardeloos papier in zijn handen. Maar dat lijkt men zich bij deze demonstraties niet te realiseren, want het is vooral een gezellig samenzijn en geef toe: het voelt lekker om een gezamenlijke vijand te hebben.

zaterdag 15 oktober 2011

Onderduiken


Vandaag heb ik de film ‘Dancer Upstairs’ (2002)  van John Malkovich  gezien. De film gaat over een politiecommissaris die jacht maakt op een revolutionair. De film is zeer de moeite waard. De VPRO is bezig met het maken van een dramaserie geïnspireerd op Tanja Nijmeijer in de jungle. Dat verhaal zal dus verteld worden vanuit de revoutionair. In het scenario is ruimte om in te spelen op de actualiteit. Dan kan ik de makers van de serie wel iets verklappen. Tanja Nijmeijer is allang in Europa en wel  in België. Hier heb ik een foto van haar, genomen tijdens een excursie over de  E19. Let vooral op haar mond. België is een goed land om in onder te duiken.

vrijdag 14 oktober 2011

universum


 
Ik lees Cormac McCarthy’s boek Blood Meridian. Sommige van Cormac McCarthy’s  boeken zijn verfilmd zoals No country for old man en The Road. Blood Meridian speelt zich af  in 1849  bij de Mexicaans-Amerikaanse grens. We volgen een bende die als een soort doodseskader in opdracht van de Amerikaanse regering dood en verderf zaait. Historisch klopt het helemaal, al heb je niet het idee dat je een historische roman zit te lezen. McCarthy heeft goed naar accenten uit Tennessee en Texas geluisterd en die fonetisch opgeschreven. In een artikel in  The New Yorker uit 2005 geeft James Wood een voorbeeld uit het boek The Orchard Keeper: "Kin we hep ye?"
De auteur heeft een cultstatus in Amerika, lees ik in hetzelfde stuk, dat versterkt wordt door het feit dat hij geen interviews geeft. Twee in tien jaar. In een van die interviews zegt hij: “There is no such thing as life without bloodshed”, en romanciers moeten zich volgens hem alleen maar bezig houden met de dood. Hij houdt zich goed aan zijn eigen adagium, ik ben nog maar dertig pagina’s onderweg in Blood Meridian, maar hij schetst een gewelddadig universum. Het is wel ongelofelijk goed opgeschreven.

donderdag 13 oktober 2011

Snelwegmiddag

 


Vandaag sprak ik in verband met een essay dat ik ga schrijven, voor het blad Ons Erfdeel, met het duo Thomas Cattrysse en Simon de Waepenaere die ik afgelopen weekend heb ontmoet op excursie over de E19 in Belgie. De ontmoeting waar ook mijn snelwegcollega Melle Smets bij aanwezig was zou aanvankelijk plaatsvinden in  Hazeldonk  bij de Belgische grens. Maar aangezien ikzelf en de heren Belgen geen rijbewijs hebben is het toch weer de stad geworden. De stad Rotterdam in dit geval, in café de Unie. Op de muur staan twee teksten van JJP Oud, wij zaten onder deze: Stad door de stad geen huizen meer zien. Schreef Oud soms ook gedichten?
Thomas en Simon vertelden dat ze in Brugge waren opgegroeid. Simon:’ Voor ons was Brugge een woon plek, maar het is nogal populair onder Japanse en Amerikaanse toeristen.  In sommige periodes duurde het tien minuten langer om van school naar de bus te komen omdat we mensen de weg aan het uitleggen waren. We zijn een beetje door Brugge getraumatiseerd.’
Het was een gezellige snelwegmiddag, al waren we dan in de stad.  

Scheren


Image Hosted by ImageShack.us

Gisteren ging het tijdens de lunch over scheren. Een van de tafelgenoten doet aan wielrennen en scheert zijn benen.  Ik dacht altijd dat wielrenners dat deden om te voorkomen dat er haar ingroei ontstaat door een helende wond na een valpartij. ‘Nee, het is voor een belangrijk deel ijdelheid’, zei de wielrennende tafelgenoot. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Mannen in korte broek, dat is eigenlijk geen gezicht en dat komt mede door de harige benen. Vervolgens ging het natuurlijk over het scheren van je ballen. Niemand aan tafel deed dit. ’Een vriend van mij doet het’, zei een van de tafelgenoten ‘ en die zei dat het enorm gaat jeuken als de stoppels zich weer aandienen’. Daarna hadden we gewoon weer over Kant, Ricoeur en het politieke talent van Julius Cesar.

dinsdag 11 oktober 2011

Bijwerkingen

 


Zo’n twintig jaar geleden werd bedacht dat de natuur zich moest verkopen. Een boswachter heeft me eens vertelt dat het geld dat ze van de overheid krijgen vertaalt moet worden naar ervaringsrendement.
 Inmiddels is het te druk in het bos lees ik in een vermakelijke column van Casper Jansen met de titel Sexy Herten in de Volkskrant van dit weekend.  Hij schetst een beeld van honderden belangstellende die met enorme cameras de edelherten komen fotograferen die  zijn begonnen met het burlen als teken dat de bronstijd is begonnen. Zoals boerenyoghurt populair is, zo spreekt ook dit oer-geluid van edelherten tot de verbeelding. Er lijkt in Nederland een idee te bestaan over natuur die op afroep beschikbaar is, schrijft Janssen. De natuur dient de mens. ' Op de Veluwe is dit systeem geperfectioneerd. De edelherten moeten in het ene helft van het jaar beschikbaar zijn voor toeristen, de andere helft van het jaar voor jagers. Voor zwijnen geldt dat in verhevigde mate: ieder jaar worden acht van de tien zwijnen afgeschoten, of beter: geoogst, en wel zodanig dat de reproductie flink op peil blijft."
De interactie tussen dier en mens verloopt niet altijd even harmonieus.   Verstoorde herten kunnen schrikken en bijvoorbeeld de weg oprennen, schrijft Casper Jansen. Op die manier is er al een ongeluk gebeurd met een motorrijder. De motorrijder is dood. Wat er met het hert gebeurd is, meldt het stuk niet.

maandag 10 oktober 2011

Jaren geleden



 

Onlangs heb ik de film Stalker van Tarkovski weer gezien. Het was jaren geleden  dat ik de film zag. Toch kwam deze me bijzonder vertrouwd voor, alsof ik hem onlangs  nog heb gezien. Het is dus mogelijk dat ik ondertussen op youtube nog wel eens wat voorbij heb zien komen, al kan ik mij dat volstrekt niet herinneren.  Mooie film is Stalker, vol poëtische scènes en prachtige zinsneden. 
Wat te denken van deze uitspraak van Stalker zelf: ‘What they call passion is not some emotional energy, but friction between their souls and the outside world.’ 

Passie is niet meer dan de energie die vrijkomt bij wrijving van de ziel met de buitenwereld. In de 'Zone' waar een kamer zou zijn waar iemands diepste verlangens werkelijkheid zullen worden, wordt die wrijving ook steeds minder. Het is een entropische omgeving, een plek van het verval, waarbij de menselijke structuren steeds meer vervagen  en een worden met de natuur.

 

zondag 9 oktober 2011

Lijnstad E19



Ook in België is de snelweg als leefomgeving ontdekt. Twee architecten, Thomas Cattrysse en Simon de Waepenaere, hebben in hun afstudeerscriptie de aandacht gevestigd op de E19 als mogelijke nieuwe stad. Lijnstad E19, wordt het door hen genoemd. Vandaag heb ik met hen en een bus vol ‘enthousiaste –dag- van- de- architectuur- bezoekers’  deze Lijnstad bezocht.  Het aardige is dat de snelwegsafari van de Belgen aansluit bij die van ons. Ook zij gingen naar de grens bij Hazeldonk, maar terwijl wij juist naar het Belgische bedrijventerrein gingen kijken, waren zij gefascineerd door de Nederlanders. ‘Kijk zo’n beton eiland waarop een lantarenpaal, een bankje en een prullenbak staat en dat dan tig keer herhaald, dat zie je in België niet.’

zaterdag 8 oktober 2011

Als het moet



Ik zit in Antwerpen in een restaurant te werken achter mijn laptop. De Lieve G vergadert boven met de associacion hispanista de benelux. Antwerpen op een regenachtige dag. Naast mij zit een 55jarige dochter met haar ouders, die duidelijk in de tachtig zijn. Haar vader is Brits, haar moeder Belgisch en ze drinken kir. De dochter is een investmentbanker in geld problemen. Ik kon niet helpen flarden van hun gesprek op te vangen.'Als het moet ga ik mijn eigen groente verbouwen, zo zit ik erin, ik ga me geen zorgen meer maken over geld.' Zegt de dochter, daarna wordt er nog een ronde kir besteld. Een troostend drankje wellicht.

vrijdag 7 oktober 2011

Slingers

 
Het aardige aan een officiële rouwceremonie, die in het geval van mijn opa een herdenkingsceremonie werd genoemd, is het strakke protocol waar je aan overgeleverd bent. Het geloof leent zich goed voor ceremonies. De rouwdienst vond plaats in een kerk in de Eglentier, een oude nieuwbouwwijk van Apeldoorn. Het is vermoedelijk in de jaren zeventig en tachtig gebouwd en dat zie je aan alles. De kerk heeft bakstenen muren en grindtegels op de vloer. Er komt een tijd dat die gezien worden als cultureel erfgoed. Die tijd is nog niet aangebroken. Het was echter een goede plek voor de dienst van mijn opa die daar om de hoek naar de kegelclub ging. De dominee maakte veel goed, hij stoffeerde de ker met zijn verhalen en hij wist Prediker aan Titus te verknopen. De dominee sloot af met wat een motto van mijn opa zou kunnen zijn geweest:' je mag het leven vieren, maar dan moet je wel zelf de slingers ophangen.' Het is ook een zin die goed past bij grindtegels en bakstenen muren.

donderdag 6 oktober 2011

Elimineren

 


Er wordt nogsteeds onderzoek gedaan naar buitenaardse wezens. NASA doet zelfs onderzoek naar mogelijke scenarios van een mogelijk ontmoeting met hen, zo schrijft Gary Gutting in de New York Times.  Extra Terrestrial Intellgience, of te wel ETI hoeft helemaal niet vriendelijk te zijn zo blijkt uit recent onderzoek. Ze zouden ons nog wel eens kunnen opeten of elimineren, dat laatste volgens NASA , om  ecologische redenen. Het NASA rapport meldt dat 'ETI might be at least metaphorically green and see us a threat to the universe’s ecology.'

Het is een interessant  gegeven en misschien ook nuttig voor de mens om zijn opgeblazen zelfbewustzijn in te perken. Pas op! want er zijn lui die groter zijn dan jij. Toch weer dat Godbeeld dat we nodig lijken te hebben. Het is alleen beter om ze met rust te laten en geen contact te zoeken, misschien dat ze ons over het hoofd zien. Ik heb geen zin om opgegeten te worden.

woensdag 5 oktober 2011

Eindstation

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTmQnISqsZpyN-fa8-6bFQH9TIZNxfa6-fyVsBqF8y2hP7768HPur7QUe9-Q8AWjMolE4U9Z0HRfcMfnvPvqIGQ-lzqyJanEF4cOpmrG8sacdys6NCdZxn-RyFZiILubkvU13OuLelMbzQ/s1600/1277331043_Bel%2525E9nEsteban.jpg
De hertogin van Alva heeft het recht om zonder af te stijgen op haar paard de kathedraal van Sevilla binnen te rijden. fantastisch dat er zulke rechten bestaan. Ze bezit de meeste adellijke titels ter wereld die erkent zijn door een regering. Ze is onder meer  vijf keer gravin, 18  keer markiezin en veertig keer Grande de Espana, wat dat ook moge betekenen. Wat je vooral mooi ziet is de absolute degeneratie van het huis van Alva. terwijl de graaf Alva in Nederland nog tamelijk verdienstelijk was voor de Spaanse kroon en onder meer Portugal veroverde, daar is  Cayetana de Alba tot in de lengte der dagen vooral nuttig voor de roddelfabrieken. Zeker nu ze op 85 jarige leeftijd nog maar eens gaat trouwen.Nu de adel geen wezenlijke macht meer heeft,en ook in Nederland gemorreld wordt aan de macht van de Oranjes,  is de roddelrubriek  misschien wel het eindstation van alle adellijke families in Europa. 

dinsdag 4 oktober 2011

Dwaasheid en Wijsheid

Mijn opa raadde me aan om Prediker te lezen. Prediker was ooit koning van Israel in Jurazalem, zegt hij zelf op pagina 906 van de bijbel (uitgave 2004). vervolgens lijkt hij voornamelijk uit te wijden over een vreemd soort verveling die in hem gevaren is. Hij doet die verveling op als hij een onderzoek doet naar wijsheid en dwaasheid. 18 'Van alles waarvoor ik me had afgebeuld onder de zon kreeg ik een afkeer.'(p.907)
12' Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten.' (909)
De bijbel lezen, het is even wennen. Het onderzoek naar wijsheid en dwaasheid eindigt zo:' Wat er is, was er al lang; wat zal komen, is er altijd al geweest. God haalt wat voorbij is altijd weer terug.'
Dit is toch van een gekmakende abstractie?
 

maandag 3 oktober 2011

Avondheks


 



Bij aankomst in het hofje trof ik de buren op de stoep . Vasen met gigantische gladiolen wuifden in de wind. De prosecco vloeide als spraakwater.  Het ging over  de ergernis aangaande opvoedkundige adviezen van de ene buren aan de anderen. Onze colombiaanse bodybuilder kwam nog langs, hij laat de chiwawa van onze buurvrouw uit. Dat nog wel, maar  voor de rest is de relatie tussen hen behoorlijk bekoelt. Ook ik kreeg een glas spraakwater in handen en deed al snel net als de rest. De buurjongen vertelde over de fietsenmaker en dat daar vroeger een schoonheidssalon zat die werd gerund door een helderziende. Een enge plek, waar hij ooit eens vier uur lang gehypnotiseerd naar haar heeft geluisterd. Toen hij er laatst moest zijn voor zijn fiets  ging er een rilling door hem heen. ‘Die plek deugt niet’, zei hij en nam een slokje prosecco. ‘Voor ons is dat anders', reageerde ik,' jij hebt extra voelsprieten voor dat soort krachten, jij bent half indisch.'
'Adoe, de prosecco is op', zei de buurjongen daarop, ' wacht ik ren wel even naar de avondheks.'

zaterdag 1 oktober 2011

Afhandelen

‘Ik hoor m’n ingewanden’, zei opa toen we met z’n allen rond zijn bed stonden. Z’n gehoor apparaat ving zowel inwendige als uitwendige signalen op. De innerlijke signalen hadden hem doen besluiten ons te roepen. Hij wilde afscheid nemen. ‘ De schoonmaakster hoeft ook niet meer te komen’, zei opa, ‘ ze krijgt nog vijftig euro.’ Hij wilde ons vooral niet ten laste zijn en had alles al geregeld. ‘Je moet de dingen netjes afhandelen’, waren dan ook zijn laatste woorden.
Hij was een lieve opa.